I seria Album widoków Historycznych Polski
"Album Widoków Historycznych Polski" poświęcony Rodakom, zrysowany z natury przez Napoleona Ordę, przestawiający miejsca historyczne od początku chrześcijaństwa w Polsce (r. 965), ruiny zamków obronnych z czasów wojen tureckich, tatarskich, krzyżackich, kozackich i szwedzkich. Piękne rezydencye, świadczące o przeszłości i cywilizacyi w tym kraju oraz miejsca urodzenia ludzi wsławionych orężem, piórem lub nauką".
Za życia Napoleona Ordy, w 1873 roku, w ramach albumu, ukazało się osiem serii zawierających 260 litografowanych rysunków i akwarel wybranych spośród 1027 wykonanych przez autora. Z braku funduszy nie uwzględniono reszty plansz, gdyż wydanie nakładu było finansowane przez artystę. Rysunki na kamień litograficzny przeniósł Alojzy Misierowicz, natomiast odbitki wykonane zostały w Zakładzie Litograficznym Maksymiliana Fajansa w Warszawie.
Album upowszechnia polskie dziedzictwo kulturowe zamknięte do tej pory za murami muzeów i czytelni bibliotecznych. Został wydany dzięki pomocy i wsparciu Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie, która udostępniła swoje zbiory.
Oprawa twarda, zadrukowana, osobne, wsuwane etui
Format: 320 x 455 mm
Wydanie: 2007
Wszystkie Albumy zostały ręcznie oprawione w wysokiej jakości karton. Na oprawie znajduje się grafika przedstawiająca Worocewicze - majątek będący do 1831 własnością rodziny Ordy. Cały album umieszczony został w ręcznie wykonanym kartonowym etui - tu także znajduje się grafika z oprawy. Całość wykonana została ogromnym nakładem mozolnej pracy w profesjonalnej pracowni introligatorskiej.
Reprint oddaje wszelką specyfikę litografii z epoki. Zmieniona została jedynie technologia druku, w której kamienie litograficzne zostały zastąpione współczesną formą drukarską.
Specyfika druku:
Plansze do albumu przygotowane zostały z zachowaniem metody druku z epoki, poprzez druk na specjalnie przygotowanym papierze w zgodnym z oryginałem wymiarze (wymiar planszy - 45x 31,5 cm; wymiar litografii - 29,8 x 19,7 cm ), w dwóch kolorach, z odpowiednio dobranych farb, przygotowanych na podstawie oryginalnych litografii, wykonanych na kamieniu przez Alojzego Misierowicza w Zakładzie Maxymiliana Fajansa.
Po precyzyjnym przeniesieniu obrazu z profesjonalnych skanerów na obraz elektroniczny, prace zostały poddane odpowiedniej separacji i obróbce, dzięki czemu można było je rozdzielić ze standardowej triady drukarskiej na druk duotonowy. Starannie przygotowane pantony do druku właśnie w duotonie, były wielokrotnie sprawdzane za pomocą densytometrów na wymazach i porównywane ze 123-letnim zachowanym oryginałem - z XIX-wieczną litografią.
Farby drukarskie zostały przygotowane w komputerowej mieszalni farb, co zagwarantowało zachowanie koloru podczas powtórzeń wydruku, gdyż już niewielka różnica procentowa jakiegokolwiek składnika farby, zmienia kolorystykę druku w poszczególnych tonach. Zastosowana kolorystyka farb, a konkretnie te odcienie, były przygotowane na specjalne zamówienie, nie ma ich w sprzedaży, natomiast ich receptura jest jednym z ważniejszych etapów, które złożyły się do uzyskania tak wspaniałego efektu pracy.
Naświetlarnia współpracująca z drukarnią przygotowała zestaw specjalnych rastrów i liniatur, z których (po dokonaniu wielu prób i porównań) wybrano najbardziej odpowiedni do tego rodzaju druku raster. Każde naświetlenie pracy, przed drukiem, było sprawdzane spektrometrem, aby gęstość druku była zawsze identyczna i wszystkie plansze pod względem technicznym były takie same. Druk ten oddaje wszelką specyfikę litografii z epoki, pomimo pominięcia technologii druku z kamieni litograficznych.
Papier "Munken Pure" w kolorze ecru i gramaturze 240g/m2, na którym wykonano reprodukcje, należy do najbardziej zbliżonych w swoich właściwościach z oryginałem.
Spis litografii w albumie:
I seria: ALBUM widoków gubernij grodzieńskiej, wileńskiej, mińskiej, kowieńskiej, wołyńskiej, podolskiej, kijowskiej
001. Różana G. Grodzieńska.
002. Grodno — Zamek G. Grodzieńska.
003. Kołoża G. Grodzieńska.
004. Hieronimów G. Grodzieńska.
005. Mereczowszczyzna G. Grodzieńska.
006. Świsłocz G. Grodzieńska.
007. Bereza Kartuzka G. Grodzieńska.
008. Mołodów G. Grodzieńska.
009. Horodyszcze pod Pińskiem — Kościół XX. Benedyktynów G. Mińska.
010. Karolin pod Pińskiem GL Mińska.
011. Leszcz G. Mińska.
012. Duboj G. Mińska.
013. Zasław G. Wołyńska.
014. Ostróg — Zamek G. Wołyńska.
015. Hubków G. Wołyńska.
016. Sławuta G. Wołyńska,
017. Korzec G. Wołyńska.
018. Płoska G. Wołyńska.
019. Klewań G. Wołyńska.
020. Tajkury G. Wołyńska.
021. Równe G. Wołyńska.
022. Nowomalin G. Wołyńska.
023. Międzyrzec Korecki G. Wołyńska.
024. Antoniny G. Wołyńska.
025. Ostróg — Pojezuickie mary G. Wołyńska.
026. Horodyszcze—Klasztor Karmelitów G. Wołyńska
027. Monasterzyszcze G. Kijowska.
028. Białołówka G. Kijowska.
029. Złota Brama G. Kijowska.
030. Berdyczew G. Kijowska.
031. Perypiatycha mogiła G. Kijowska.
032. Pohrebyszcze G. Kijowska.
033. Białopole G. Kijowska.
034. Motowidłówka G. Kijowska.
035. Jagniatyn G. Kijowska.
036. Aleksandrya G. Kijowska.
037. Białocerkiew G. Kijowska.
038. Spiczyńce G. Kijowska.
039. Aleksandrówka G. Kijowska.
040. Wołodarka G. Kijowska.
041. Wydobycki monaster G. Kijowska.
042. Kijów — Kościół katolicki G. Kijowska.
043. Kijów — Cerkiew Ś-go Jędrzeja G. Kijowska.
044. Wierzchownia G. Kijowska.
045. Krzywiec G. Kijowska.
046. Pietniczany G. Podolska.
047. Murachwa G. Podolska.
048. Strzyżawka — nad Bohem G. Podolska.
049. Strzyżawka — Kościół G. Podolska.
050 Winnica G. Podolska.